Bikram Yoga City Stockholm

Bikramyoga 90 minuter

Bikramyoga 90-klassen är den ursprungliga klassen som utövas i ett uppvärmt rum med hög fuktighet. Serien är sammansatt av Bikram Choudhury och grundar sig på 84 klassiska hathayogaasanas. Sekvensen består av 26 asanas/poser och 2 pranayamas/andningsövninga är sammansatt på ett specifikt sätt för att få en sådan grundläggande, effektiv och säker yogautövning som möjligt.

Alla kan utöva denna klass, ung som gammal, sjuk som frisk, mjuk som stel, stark som svag och nybörjare till mer erfaren.

—————————————————————————————————————————–

Hot 60

Hot 60- klassen är studions egen sekvens av klassiska hathayogaasanas och som innehåller Bikramyoga 90-klassens alla 26 poser och 2 andningsövningar. En del av poserna utövas 1 ggn, en del repeteras 2ggr. Vi utför vissa poser i sekvenser/Vinyasas till skillnad från Bikramyoga 90-klassen. Klassen uppmuntrar till större effektivitet och mer andningsmedvetenhet i din yogautövning.  Har du skador eller på något annat sätt inte kan utföra BikramYoga 90-klassen på ett obehindrat sätt, rekommenderar vi att du först helar din kropp med BikramYoga 90-klassen.Hot 60 är ett bra komplement till den mer grundläggande Bikramyoga 90-klassen. Är du ny till Bikramyogan rekommenderar vi att du tar Bikramyoga 90 minuters klassen minst ett par gånger innan du börjar med Hot 60.

 —————————————————————————————————————————–

HOT 60 & Yinyoga 

På måndagar och torsdagar efter HOT 60 klassen kl 12 blir det 30 min Yinyoga. Yinyogan är passiv och meditativ och positionerna hålls länge för att komma åt kroppens djupt liggande bindväv samtidigt som det finns tid att lugna sinnet. Stort fokus ligger på området runt höfter och ländrygg. Har du bråttom kan du tyst lämna klassen efter HOT 60 klassen är avslutad. Yinyoga är ett utmärkt komplement och sitter skönt efter en Bikramyoga-klass.

 

—————————————————————————————————————————–

 

Variationsklass

Fredagar kl 15 så erbjuder vi Variationsklassen. Med Bikramyoga seriens poser som bas kommer denna klass att variera i utformning från vecka till vecka. Varje klass kommer ha olika fokuspunkter allt från magmuskler eller bakåtböjar till meditation och andning. Denna klass erbjuder att perfekt tillfälle att komplettera din vanliga rutin med något nytt. Mer info inför varje klass kommer att finnas på i studion, hemsidan och på Facebook.

 

—————————————————————————————————————————–

Silent class – Tyst ledd klass (90 min) INGA NYBÖRJARE PÅ DENNA KLASS

Vår tysta  klass är en vanlig Bikramyogaklass som leds i tysthet av läraren. Här finns endast enstaka verbala instruktioner, annars följer man lärarens rörelser. För att vara med på denna klass bör du ha yogat vår vanliga 90 minuters Bikramyogaklass och känna dig bekväm med denna sekvens innan du tar en tyst  klass. Lär dig att lyssna på din kropp och upplev den starka meditativa känslan av denna klass.

—————————————————————————————————————————–

Gravidyoga

Har du yogat regelbundet fram tills graviditeten kan du fortsätta att yoga Bikramyoga- och HOT 60-klasserna men du övergår till gravidyogaserien. Du kan övergå till dessa rörelser så snart du får reda på att du är gravid. Du fortsätter att yoga tillsammans med alla andra i de vanliga klasserna men gör vissa poser lite annorlunda, byter ut några poser mot andra och får några extra vilopauser. Låt lärarna veta att du är gravid så kan vi guida dig i de nya rörelserna.

Om du precis har börjat utöva yoga eller är nybörjare och blir gravid rekommenderar vi att du gör ett uppehåll i din yogautövning och kommer tillbaka efter förlossningen.

Om förlossningen varit komplikationsfri kan man börja utöva sin yoga direkt och då den vanliga yogaserien. Känner du dig obekväm med att ligga på mage efter förlossningen så kan du göra gravidyogaserien ett tag till innan du sedan övergår till den vanliga serien.

Några generella saker att tänka på är att aldrig komprimera magen, undvik tryck på magen, tvinga aldrig kroppen att gör något den inte kan, håll aldrig andan utan andas normalt genom näsan. Att lyssna på sin kropp är alltid det viktigaste. Vi uppmuntrar att yoga under graviditeten då detta med största sannolikhet kommer att hjälpa dig att bibehålla din kropp stark och frisk, underlätta själva förlossningen och dessutom kommer du snabbare att återhämta dig efter din förlossning.

Bilder – gravidserien

—————————————————————————————————————————–
Privatklasser
Privatklasser (enskild)
En klass för dig som vill skapa bättre förutsättningar för just dig och din kropp.
Klassen läggs upp efter dina egna behov och önskemål både innehållsmässigt samt tidsmässigt. Du kanske har nya eller gamla skador som du inte vet hur du ska hantera i yogasalen, nyligen genomgått en operation, vill lära dig mer om en eller två yogaposer. Behoven och önskemålen kan variera oerhört. Vi finns här för att hjälpa dig på bästa sätt.

Privatklasser (flera personer)
Vill du ta hit dina medarbetare, dina vänner, en möhippa/svensexa, eller vill du bara yoga i en liten mindre grupp. Vi tar gärna emot mindre grupper och skräddarsyr efter era önskemål.

Maila studion