Bikram Yoga City Stockholm

Frågor & svar

Vad är meningen med värmen?
Muskler och bindvävnad blir mjukare och tillåter då en djupare stretch med mindre risk för skador. Kapillärerna utvidgar sig som en reaktion av värmen och det resulterar i att mer syre förs till muskler, vävnader, körtlar och organ. Värmen främjar också svettningen vilket innebär att du svettas ut slaggprodukter. Pulsen höjs något (i samma grad som ”lagom” konditionsträning) vilket stärker hjärtat, förbättrar hjärt- och kärlsystemet och konditionen samt påskyndar nedbrytningen av glykos och fettsyror. Ett regelbundet utövande av yoga i värme kan även hjälpa till att reducera kroniska inflammationer i muskler och leder.

Bikram Yoga City är en nybyggd studio med ett toppmodernt värme- och ventilationssystem. Luften in till yogasalen värms upp och fukt tillsätts på vägen in för att skapa en skön och behaglig miljö att yoga i.

Om jag inte är vig?
Till skillnad från vad många tror behöver man varken vara stark eller vig för att börja yoga. Man arbetar utefter kroppens egna förutsättningar. Alla kan praktisera Bikramyoga och dra nytta av de fördelar som ges.

Är Bikramyoga en aerobisk träning?
Betydelsen för själva ordet aerobisk är ”i närvaro av syre”. Aerobisk träning tränar lungorna och hjärt- och kärlsystemet. Den ökar och effektiviserar syretillförseln till alla delar av kroppen. Under ett Bikramyogapass tränar man både hjärta och lungor och det är i allra högsta grad en aerobisk träning.

Vad skall jag tänka på när det gäller vatten?
Försök att dricka relativt mycket vatten under dagen, innan du skall yoga. Fyll på så att du har en bra vätskebalans  redan innan klassen, hellre än att dricka för mycket under själva klassen. Med Bikramyoga rensar du kroppen inifrån och ut så det är viktigt att inte bli uttorkad. Men när du har praktiserat ett tag kan du under yogaklassen prova att minska vattenintaget och till slut inte dricka alls.

Om jag känner mig yr och illamående? 
Det är möjligt att du känner yrsel, illamående eller huvudvärk under eller efter klassen. Detta är inget ovanligt, speciellt första gången, och är oftast ett tecken på att kroppen nu börjat reagera och agera. Se detta som något positivt och början på en reningsprocess.

Hur ofta skall man yoga?
Kom så ofta du kan, speciellt i början. Ju mer du yogar, desto fler fördelar kan du ta del av och desto snabbare kommer du att känna förändringar både fysiskt och mentalt. Det du lägger ner i din yoga kommer du att få tillbaka flera gånger om.

Om jag lider av någon sjukdom eller någon skada?
Berätta för läraren om du är gravid, har högt blodtryck, nyligen har genomgått en operation, lider av någon sjukdom, skada eller dylikt. Du kommer att kunna praktisera din yoga, men kanske med några modifikationer som läraren kommer att visa. För många är yogan en stor del i sin rehabilitering.

Vad får jag ut av Bikramyoga?
Efter en tids regelbunden utövande kommer du att förbättra din fysiska hälsa genom att bl.a. stärka dina muskler, leder, inre organ och genom att öka din rörlighet. Konditionen och blodcirkulationen kommer att förbättras. Du kommer att förbättra koncentrationsförmågan, tålamodet, beslutsamheten och självkontrollen. Du kommer att bli mer balanserad – både till kropp och själ. Dessutom kommer du att finna ett större lugn, du kommer att uppnå en mer positiv och en sundare syn på livet. Du kommer att stärka både din kropp, din själ och ditt sinne.

Varför är det inga inverterade (upp- och nedvända) rörelser i Bikramyoga-serien?
Anledningen till frånvaron av inverterade rörelser är för att serien skapades  för att, på ett säkert och terapeutiskt sätt, bygga upp en grundläggande styrka i hela kroppen som kommer håller de flesta yogautövare friska och starka länge. De flesta nybörjare har inte den styrkan som behövs för att på ett säkert sätt göra inverterade rörelser. Några av de effekter som de inverterade rörelserna ger (såsom ökat blodflöde till hjärnan, blodtryckssänkande, kompression av sköldkörteln) får man av några av de poser som återfinns i Bikramyogaserien. )” separat bensträckning”, ”separat stretchning huvud till knä”, ”kaninen”)

Yoga när du är på resande fot? Studios som vi rekommenderar!

Bikramyoga i Malmö

Besök vår vän Erik på Bikram Yoga 360 på hemsidan kan du se aktuellt schema, adress mm. http://www.bikramyoga360.com

Ett annat alternativ är Mine och hennes härliga Hot Yoga Malmö

Yoga i Uppsala

Säg Hej till fantastiska Lizette och Nicklas på Hot Yoga Uppsala! Priser, schema och allt du behöver veta finns på www.uppsalahotyoga.se

Bikram yoga i Köpenhamn

När vi är i Köpenhamn brukar vi besöka Bikram Yoga Copenhagen En studio med många klasser att välja på varje dag http://bikramcph.dk